Deze morgen ben ik heel vroeg moeten opstaan om trein 16,
de TGV 9731 van Marseille St Charles 08h04 en in Barcelona 12h31 te nemen.
Zoals verwacht is deze Renfe trein zoals de TGV treinen snel en stil. Enkel het gedeelte van de TGV lijn tussen Monpellier en de Spaanse grens moet nog gebouwd worden en kon ik genieten van de trein die slechts aan 160 km/h reed. De vorige maal dat ik dit traject deed moest ik een talgo nemen in Monpellier (afgeschaft) en deze trein reed over de oude lijn al kronkelend door de bergen de grens over. Als de TGV lijn voltooid zal zijn in enkele jaren kan je Amsterdam – Brussel – paris – Barcelona – madrid – zuiden Spanje volledig per HST lijn sporen … wat SAAI!
Zoals verwacht is deze Renfe trein zoals de TGV treinen snel en stil. Enkel het gedeelte van de TGV lijn tussen Monpellier en de Spaanse grens moet nog gebouwd worden en kon ik genieten van de trein die slechts aan 160 km/h reed. De vorige maal dat ik dit traject deed moest ik een talgo nemen in Monpellier (afgeschaft) en deze trein reed over de oude lijn al kronkelend door de bergen de grens over. Als de TGV lijn voltooid zal zijn in enkele jaren kan je Amsterdam – Brussel – paris – Barcelona – madrid – zuiden Spanje volledig per HST lijn sporen … wat SAAI!
In Barcelona Sants ben ik vlot op de metro kunnen stappen en
een half uurtje later stond ik in de receptie van BCN hostel Barcelona. Een
modern hostel zoals er vandaag duizenden zijn over de (westerse) wereld. Na de
schattige familie is dit OERSAAI voor mij.
De rest van de dag moet ik enkele belangrijke praktische
problemen regelen. Aankoop van een Spaanse gsm kaart, aankoop meerdere trein
tickets (zal waarschijnlijk voor morgen zijn), mijn was doen (morgen!) en zo
veel mogelijk hosts aanschrijven in CS.
Ik zal dit nu plaatsen op de site en dan nog vlug verder
werken. Ik moet een beetje verder doen want om 17h is de siesta over en gaan de
winkels terug open.
Na de siësta was het druk in centrum Barcelona en ik moest
zo’n 20 min wachten tot het mijn beurt was in de orange winkel. Met twee
woorden Spaans en vijf woorden Engels kon ik een telefoonkaart aanvragen en
voor 10€ kan ik nu ook bellen met een Spaans nummer. Het was een beetje laat
maar met mijn 10 rittenkaart ben ik met de metro tot Sants gereden ( het grote
station van Barcelona) en daar het gevecht begonnen voor trein tickets. Aan de
info loket werd ik vlot en in het Engels geholpen, voor Spanje werkelijk
verbazend. Maar aan de loketten waar ik mijn tickets moest kopen liep het iets
minder vlot. Eerst een nummertje nemen, kwartiertje wachten en dan had ik een
niet Engels sprekend (“NO” was het antwoord op mijn vraag : “de you speek
English?”) nogal onvriendelijk loketbediende. Als olie op het vuur schreef ik
dan nog één datum verkeerd en moest ik terug komen naar het loket. NOG meer
olie op het vuur!!!! Maar in een uurtje alles samen, wat zweet en enkele
“excusee” later had ik toch een reservering voor de AVE naar Madrid en van daar
voor een ALVIA naar Bilbao. Missie geslaagd. Na nog wat zoekwerk op het
internet zit de dag erop voor mij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten